MY TITLE

MY TITLE

Tuesday 18 February 2014

VIVIX SEBAGAI ANTI-OKSIDAN

Apa itu Anti oksidan?


Sesuai dengan namanya, anti oksidan adalah zat atau bahan yang mampu melawan kesan-kesan daripada proses fisiologi pengoksidaan dalam tisu-tisu badan. Ia merupakan nutrisi yang terdiri daripada vitamin dan mineral serta enzim, iaitu protein dalam badan yang membantu dalam tindak balas kimia yang dipercayai mampu menghalang perkembangan apa-apa penyakit yang kronik seperti kanserpenyakit jantungstrokPenyakit Alzheimer,artritis reumatoid dan katarak .

Contoh proses oksidasi ialah epal yang dikupas menjadi keperangan dan besi yang dibiarkan akan berkarat.

Radikal bebas

Stres-pengoksidaan berlaku apabila pengeluaran molekul-molekul yang merbahaya yang dipanggil radikal bebas adalah melebihi keupayaan perlindungan pertahanan antioksida. Radikal bebas adalah kimia aktif atom yang sangat tidak stabil. Tindak balas di antara atom-atom aktif ini merosakkan sel-sel, protein dan DNA. DNA ialah sejenis molekul yang terdapat dalam semua sel, kecuali sel darah merah, yang menyimpan kod genetik yang menentukan semua ciri-ciri manusia seperti warna kulit, mata, jenis rambut dan sebagainya.
 Adalah sangat sukar untuk kita mengelakkan kerosakan akibat radikal bebas secara semulajadi. Ini adalah kerana proses itu berlaku di luar dan di dalam badan kita. Oksidan boleh berkembang daripada proses-proses dalam badan akibat dari pernafasan, metabolisme dan keradangan. Sementara radikal bebas luaran daripada faktor-faktor alam sekitar seperti pencemaran, sinar UV, senaman berat, x-rays, rokok dan alkohol. 
Sistem antioksidan kita adalah tidak sempurna, jadi semakin kita berusia,  semakin banyak bahagian-bahagian sel yang rosak terkumpul disebabkan oleh pengoksidaan.

Bagaimana Vivix membantu pesakit yang menghidap penyakit kronik
Vivix sangat kaya dengan resveratrol. 

Resveratrol telah mendapat banyak perhatian untuk dilaporkan antipenuaan dan manfaat memerangi penyakit. Kajian awal, kebanyakannya dilakukan dalam ujian tiub dan haiwan, mencadangkan bahawa resveratrol mungkin membantu melindungi tubuh terhadap beberapa penyakit, termasuk:

Jantung - Resveratrol membantu mengurangkan keradangan, mencegah pengoksidaan LDL( kolestrol jahat), dan menghalang platlet dari bergumpal dan membeku yang boleh membawa kepada serangan jantung.
Kanser - Resveratrol berupaya menghadkan penyebaran sel-sel kanser dan mencetuskan proses kematian sel kanser. 
Penyakit Alzheimer - Resveratrol boleh melindungi sel-sel saraf daripada kerosakan dan pembentukan plak yang boleh menjurus kepada Alzheimer.
Kencing manis  - Resveratrol membantu menghalang rintangan insulin. Rintangan insulin adalah punca utama  diabetes.
Resveratrol juga telah dikaitkan dengan pencegahan masalah berkaitan umur seperti penyakit jantung dan rintangan insulin. Penyelidik percaya bahawa resveratrol mengaktifkan gen SIRT1, satu mekanisme biologi yang seolah-olah melindungi badan terhadap kesan-kesan berbahaya daripada obesiti dan penyakit-penyakit penuaan.
Bagaimana Vivix bertindak sebagai "Anti Aging" ?

Vivix berupaya mengimpak 4 mekanisma penuaan pada tahap sellular.

ü  Memperbaiki kerosakan sel DNA

Ramuan Vivix melindungi dan memperbaiki sel-sel DNA yang rosak akibat dari hampir sejuta serangan yang mengganggu pengkalan data genetik.

ü  Mengurangkan inflamasi

Ujian klinikal menunjukkan ramuan Vivix dapat mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang dapat mengurangkan inflamasi dan melambatkan penuaan pada peringkat sel.

ü  Meningkatkan penghasilan tenaga

Tenaga dalam badan kita dihasilkan oleh Mitochondria. Apabila kecekapan mitochondria menurun, fungsi sel juga turut menurun. Ramuan Vivix menggalakkan biogenesis iaitu pembentukan baru mitochondria untuk meningkatkan tahap tanaga di dalam sel.

ü  Mengelakkan akumulasi protein AGE


Protein AGE (Advanced Glycation End products) yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan tahap sellular yang akan mengganggu keutuhan sel dan panjang umur. Ramuan Vivix adalah 10 kali lebih kuat dari resveratrol untuk melambatkan pembentukan protein AGE.




No comments:

Post a Comment